کد مطلب:181016 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:235

امام عهده دار حل مشکلات امت مسلمان
با آن كه حكومتهای ظلم و فساد باعث شده بود، كه ائمه اهل بیت علیهم السلام جایگاه اصلی خود را در میان جهان اسلام به دست نیاورد، اما آنها با هر وسیله ای كه صلاح می دانستند با مشكلات موجود می جنگیدند. آنها از طبقه ی ضعیف جامعه، حمایت می كردند، و درد و مشكلات آنها را كم می كردند و تا آن جایی كه می توانستند مشكلات آنها را حل می كردند. این كارهایی كه ائمه ی اهل بیت علیهم السلام انجام می دادند، علاوه بر این كه ذاتا به این كارها علاقه مند بودند و برای جلب رضای خدا، انجام می دادند، بدین منظور بود كه آن مردمان ستمدیده را به سوی خود فرامی خوانند.

امام سجاد علیه السلام همانند دیگر ائمه ی اهل بیت علیهم السلام اهمیت زیادی به امت خود می داد، همه او را پدری مهربان، و رهبری دانا می یافتند، كه در طول امامت خود از آنها پشتیبانی می نمود. درگذشته با گوشه ای از فعالیت های آن امام علیه السلام آشنا شدیم، آن هم از نقطه نظر اخلاقی، اینك به ذكر نمونه های دیگری از آن می پردازیم:

حضرت ابی جعفر علیه السلام فرمودند: او صد خانواده ی فقیر مدینه را كمك می كرد و دوست داشت كه غذای یتیمان، فقیران، و بینوایان را كه چاره ای نداشتند، با



[ صفحه 56]



دست خود بدهد. و اگر هر كدام از آنها خانواده ای داشتند، اطعامشان می كرد. [1] .

ازهری روایت می كند: و شب هنگام به همسایه های بی بضاعت خود، كمك می كرد. [2] .

از ابن اعرابی روایت شده: زمانی كه یزید بن معاویه، نیرویی را برای سرنگونی قیام معروف مدینه ی منوره فرستاد، علی بن الحسین علیه السلام چهار صد زن را نزد خانواده ی خود قرار داد و تمام مخارج آنها را بر عهده گرفت، تا این كه نیروی غارتگر از آنجا رفت. هم چنین امام علیه السلام این كار را در مورد بنی امیه كه در مدینه بودند و توسط عبدالله بن زبیر طرد شدند، انجام داد. [3] .

یكی دیگر از كارهای انسانی او اهمیت دادن به قشر بردگان بود و سعی در برگرداندن آن ها به جمع انسان ها. روایت شده است كه امام علیه السلام بسیاری از بردگان را جهت آزادی می خرید و صاحبان سیره ذكر می كنند كه او تعداد بسیار زیادی از بردگان را آزاد می كرد. این توجه شامل همه ی امت مسلمان، در هر سطحی كه بودند، می شد. روزی نافع بن خبیر به امام گفت: همیشه با غریبه ها مجالست می كنی، به نظر من این كار ننگ و عار است، و باید از آن دست بكشی! اما امام علیه السلام گفته وی را رد كرد و فرمود: من با كسی همنشینی می كنم كه از او در امور دین، به من نفعی برسد. [4] اینها نمونه هایی بود از توجه امام علیه السلام به اقشار مختلف مردم و برخورد با مشكلات و راه حل های آن و برداشتن سنگینی از دوش آنان. این اعمال باعث می شد كه امام علیه السلام از جایگاه ویژه ای، نزد امت مسلمان برخوردار شود.



[ صفحه 57]




[1] مناقب آل ابي طالب / ج 3.

[2] مناقب آل ابي طالب / ج 3.

[3] بحارالانوار / ج 46 و كشف الضمه / ج 2.

[4] مناقب آل ابي طالب / ج 3.